Eropah

Liburan ke Lisbon: lawatan ke Sintra dan Cascais

Pin
Send

Memandangkan bandar ini hanya 277 kilometer dari Lisbon, kami mengambil kesempatan daripada perjalanan untuk membuat percutian di sana bersama keluargaku. Saya tidak ingat berapa kali saya berada di sana, tetapi saya tidak berada di sana selama sekurang-kurangnya 6 tahun dan saya mahu menunjukkan bandar itu.

Kastil Pena di Sintra

Semasa kami memandu, pagi hari pertama kami mengambil peluang untuk melihat pinggir bandar. Lawatan itu bermula oleh Sintra. Pekan ini terkenal kerana menjadi tempat peranginan musim panas raja-raja Portugis yang lama dan atas sebab itu terdapat beberapa istana di sana. Yang paling menakjubkan dari mereka, pada pendapat saya, adalah Palacio da Pena. Ia terletak di atas gunung dan diakses melalui jalan yang sempit. Jika anda pergi dengan kereta, anda perlu pergi tidak lama lagi kerana jika tidak, tidak ada tempat untuk meletak kenderaan (walaupun ada bas bandar yang membawa anda ke sana). Perkara yang menakjubkan tentang Sintra adalah bahawa ia dikelilingi oleh pokok-pokok yang mengagumkan dan pedalaman masih mengekalkan hiasan dan perkakas dalam kehidupan seharian, yang memberikan anda gambaran yang lebih baik tentang bagaimana mereka tinggal di sana. Perkara yang buruk ialah kita mempunyai cuaca yang sangat buruk dan kabus tidak membiarkan kita menikmati pemandangan. Sebaik sahaja kami selesai lawatan itu, niat hendak pergi ke Sintra untuk melihat dari luar Istana Negara Sintra, tetapi kesesakan lalu lintas monumental melalui trak dan kekurangan tempat letak kereta menyebabkan kami lulus. Maksud kedua adalah pergi ke Cabo de Roca, yang mempunyai pemandangan lautan yang menakjubkan, tetapi antara yang saya tidak dapati petunjuk dan hujan sedikit, kami memutuskan untuk pergi ke Cascais untuk makan.

Dewan Perbandaran Cascais

Cascais adalah sebuah bandar pantai yang terletak sekitar 30 minit memandu dari Lisbon. Ia seperti Sitges di sana, kerana orang kaya dan pemain bola sepak hidup. Lawatan itu terpesona oleh hujan mendatar (ya, mendatar!) Dan kekurangan payung.

Katedral Lisbon

Nasib baik, tiba di Lisbon berhenti hujan dan langit dibersihkan. Jadi perhentian pertama adalah di Miradouro de Santa Luzia di kejiranan Alfama. Dari sudut pandangan ini, anda boleh menikmati pemandangan indah bandar, terutamanya pada waktu malam. Oleh kerana ibu saya tidak dapat berjalan lebih banyak lereng, kami pergi ke Sé (katedral) tetapi ia ditutup, jadi kami berjalan ke kawasan Baixa. Di sana kami melawat Praça du Comerço, yang merupakan kuadrat besar dengan bangunan-bangunan yang dicat kuning dan dengan sungai Tagus di depan. Kemudian, kerana semua orang sangat kalah, kami berhenti untuk makan malam di teres yang terletak di Rua da Prata. Nasib baik, harga di Lisbon jauh lebih rendah daripada di Barcelona.

Gambaran Keseluruhan Lisbon

Bagi saya yang terbaik adalah untuk mengesahkan bahawa Lisbon masih mempunyai patina di bangunan dan udara yang mereput yang menjadikannya sebuah bandar istimewa. Ramai di antara kita tidak suka apa-apa, tetapi saya suka kerana ia menjadikannya sahih dan tidak seperti taman tema.

Video: Wisata murah di Lisbon, Portugal. Backpacker di Eropa (Julai 2020).