Asia

Mendaki Hua Shan

Pin
Send

Kami membawa anda akaun baru perjalanan ke ibukota kerajaan China kami lakukan pada bulan Ogos 2012. Pada kesempatan ini kami beritahu anda pengalaman kami ketika memanjat salah satu dari lima gunung suci China: Hua Shan, lawatan yang kami lakukan dari Xi'an. Ramai yang telah meminta butiran kami bagaimana kenaikan ke Hua Shan dan di sini kami akan cuba menyelesaikan semua keraguan anda.

Bas yang membawa kepada Hua Shan

Kami tidak bangun awal pagi itu walaupun kami merancang perjalanan sehari ke salah satu tempat ziarah yang paling penting di China. Kami berjalan ke stesen kereta api Xi'an dan di tempat letak bas kami mengambil bas yang akan membawa kami ke Hua Shan. Ia tidak mengambil masa lama untuk mengisi dan apabila ia penuh ia bermula.

Perkara yang anda lihat di lebuh raya Cina.

Bas mengambil masa kira-kira dua jam untuk tiba. Semasa perjalanan, kami membeli peta Hua Shan untuk dua yuan yang lebih kurang menunjukkan laluan dan yang akhirnya menjadi sangat berguna. Apabila tiba di destinasi, bas berhenti di jalan yang penuh dengan kedai-kedai dan restoran. Di hujung jalan berdiri kuil jed dan pada ketika itu kami tidak begitu jelas mengenai naik jalan itu secara langsung atau mencari bas yang membawa kepada stesen kereta kabel.

Salah satu taman di kuil Jade

Masalahnya ialah kami tidak menemui bus de marras di mana saja, jadi kami memutuskan untuk memasuki kuil dan memulakan jalan dari sana, yang akhirnya menjadi keputusan terbaik, walaupun pada masa itu kami tidak mempunyai mereka semua.

Al Hua Shan naik ke sini ...

Kami mengikuti tanda-tanda selama setengah kilometer atau lebih. Mereka semua dalam bahasa Cina, Inggeris, Korea dan Jepun, walaupun terjemahan bahasa Inggeris beberapa frasa digunakan untuk menjadi sedikit samar. Nasib baik, gagasan bahasa Jepun membantu kami mengesahkan bahawa kami berada di landasan yang betul. Sekitar sepuluh minit atau lebih kita dapati pejabat tiket untuk mengakses Hua Shan (180 yuan).

Pejabat tiket Hua Shan

Itulah titik tidak ada pulangan, kami tidak mempunyai banyak maklumat tentang bagaimana jalan itu, tetapi kami memutuskan untuk meneroka walaupun semuanya. Sekurang-kurangnya, kita boleh teruskan. Dari situ kita menunggu enam kilometer pendakian ke puncak gunung.

Pada mulanya jalannya adalah menyenangkan yang menenangkan.

Laluan ini sangat bersedia. Kilometer pertama adalah baik dan anda berjalan di trek yang sangat kerap. Mereka kilometer pertama membuat pendakian yang sangat berpatutan, yang mengingatkan saya banyak Laluan Nakasendô dalam Jepun, kerana setiap dua atau tiga kali anda mendapati bar kecil dengan meja dan kerusi di mana anda boleh duduk dan berehat. Selain itu, di bar ini mereka menjual anda semua: minuman, jas hujan, bateri, mi segera, Red Bulls untuk memberi sayap kepada anda ... segala-galanya.

Kami melihat bar hampir setiap 500 meter.

Saya suka berjalan kaki, dan lebih lagi jika ia dengan kapal terbang, saya boleh berjalan sejauh 20 kilometer hampir tanpa henti seperti di Jalan Santiago Bahasa Portugis. Walau bagaimanapun, apabila memanjat saya mendapati ia sangat membosankan dan saya perlu berhenti setiap dua selama tiga. Jalan ke puncak Hua Shan tidak lama lagi menjadi cerun ke atas. Dan jika kita menambah haba yang lembap dan mencairkan itu, kebenarannya adalah semua kemudahan rehat yang kita hadapi ketika mendaki datang dengan sangat baik. Semasa kami mula berkeringat penurunan lemak, kami terpaksa menghidrat secara teratur.

Tangga bermula.

Sedikit demi sedikit, jalan menjadi lebih menegak, dari tanjakan kami pergi ke tangga, cukup seimbang pada permulaan. Sebaliknya, semasa kami memanjat gunung itu, kabut tebal mula mengelilingi kami yang memberikan landskap sebagai udara mistik. Tidak hairanlah bahawa Hua Shan adalah salah satu gunung suci China, kerana ia adalah salah satu tempat yang paling indah yang kita lihat sepanjang perjalanan.

Lebih banyak langkah

Apabila pendakian mula menjadi lebih rumit, kami berhenti lebih kerap, langkah-langkah mula semakin berat dan panas tidak membantu. Pada ketika itu, ketika kami menyerah dan makan sesuatu di bar, kami bertemu dengan beberapa orang Sepanyol yang kami temui di lawatan ke Yungang Grottoes dan kuil gantung di Datong. Mereka memberitahu kami mereka melakukan laluan yang sama tetapi dalam arah yang bertentangan. Mereka telah naik ke puncak dengan kereta kabel di lereng yang bertentangan, sudah sejam turun dan mempunyai turbo kerana mereka telah diberitahu bahawa bas terakhir telah pergi ke Xi'an dari pangkal dalam masa dua jam (!!!).

Kabus menghalang kami daripada melihat landskap di sekelilingnya, tetapi ia memberikan kami detik-detik ajaib.

Mengetahui sedikit China, kami terkejut bahawa bas terakhir hari itu tidak lama lagi, kerana orang Cina tidak menghina peluang perniagaan dan masalah pengangkutan biasanya teratur dengan baik ... tetapi sesiapa mengambil kesempatan! Oleh itu, kami juga meletakkan bateri dan mula memanjat seolah-olah tidak ada esok. Kami mengira bahawa kami mempunyai satu setengah jam ke depan, jadi kami terpaksa berjabat tangan.

Video: Pendakian Luar Biasa! Anda Harus Bagikan Video ini Kepada Teman Anda (Julai 2020).