Afrika

Lawatan ke Dead Vlei dan Sossusvlei (Namib-Naukluft Park), Namibia

Pin
Send

Akaun baru dari Lawatan 15 hari ke Namibia yang kami lakukan secara percuma pada bulan Ogos 2016. Hari itu kami melawat salah satu tempat paling indah dan aneh yang kami telah: Dead vlei.

Kami pergi ke pintu masuk Taman Negara Namib-Naukluft dan kita melihat bahawa sudah ada garis sekitar empat belas kereta yang menunggu mereka dibuka. Semasa kami menunggu, kami mendapati bahawa kami tidak menempah salah satu pesawat terbang yang mengembara Gurun Namib sehingga sampai ke pantai Atlantik. Isabel keluar dari kereta dan pergi ke Sossusvlei Lodge untuk bertanya sama ada terdapat tempat untuk hari itu pada pukul 2 petang. Sementara itu, pukul 6:30 pintu taman negara dibuka dengan segera dan kereta mula masuk.

Tidak seperti hari sebelumnya, kali ini pengawal masuk memecat semua kereta dengan cepat. Anda mungkin telah menyemak semula pendaftaran dan dibandingkan dengan rekod permit dikeluarkan pada petang sebelumnya. Kesnya ialah Isabel kembali ke kereta apabila ia telah diletakkan di sebelah pejabat pusat taman itu. Lelaki di pintu masuk membiarkannya berlalu tanpa terlalu banyak masalah dan membawakan berita bahawa ada kemungkinan untuk membuat penerbangan itu, tetapi kita bergantung pada beberapa lagi turis yang memutuskan untuk menjadi minimum empat orang yang diperlukan. Pada pukul 13:00, kami terpaksa kembali bertanya.

Dune 45

Kemudian kami memandu ke jalan masuk dan mula halusinasi Dengan pemandangan pagi. Jalan berturap melintasi lembah yang dikelilingi oleh gunung-gunung berbatu gelap yang secara beransur-ansur memberi jalan kepada kemerahan di atas bukit-bukit surgawi bahawa matahari subuh mengilap dalam warna yang berlainan seolah-olah ia adalah contoh Pantone. Mengiringi panorama kelembutan yang indah ada tiga belon udara panas sama pada ketinggian yang berbeza. Kami terpaksa berhenti sebentar untuk mengambil beberapa gambar. Kemudian kami terus dan, tidak seperti kebanyakan pelancong, kami tidak berhenti di kawasan panorama tidak lama kemudian di tempat letak kereta dune 45, tetapi kami pergi ke penghujung jalan berturap, di Sossusvlei.

Sepanjang perjalanan, landskap adalah dari dunia lain. Kiri dan kanan bukit gergasi warna yang berbeza dari oker dan merah dengan lengkungan yang bersuara dan vertex yang digariskan dengan sempurna. Di hadapan, jalan yang membawa kepada tak terhingga, dan di belakang, matahari terbit. Apabila kita sampai ke penghujungnya, kita mencari pejabat tiket. Pada masa itu, ia sangat sejuk. Kemudian kami membayar $ 130 satu kepala untuk mendapatkan SUV safari. Inilah yang shuttle yang membolehkan anda untuk menyelamatkan jarak 5 km yang memisahkan anda dari kawasan di mana anda boleh mengaksesnya Kematian Vlei dan al Sossusvlei betul.

Jalannya berpasir dan bergelombang tetapi pemandu memajukan kelajuan penuh dan kereta itu menyentuh beberapa bot yang membuat anda berlari di tempat duduk dan mengeluarkan beberapa ketawa emosi atau histeria. Jika anda datang dengan 4 × 4 anda sendiri, anda boleh mengembara laluan anda sendiri, walaupun ia mungkin dinasihatkan untuk membayar shuttle kerana orang-orang ini lebih berpengalaman dalam perjalanan ke medan berpasir. Bagaimanapun, apabila kita melepaskan kenderaan, kita mendapati bahawa kedua-dua kedua-dua lawatan itu tidak dapat diselesaikan. Tanpa maklumat lanjut daripada sedikit petunjuk pemandu SUV, kita mengikuti orang-orang yang mengambil jalan di sebelah kiri ke arah Dead vlei.

Sebelum kami berdiri sebuah bukit yang mengagumkan. Terdapat orang di sekelilingnya di sebelah kiri, yang lain di sebelah kanan, dan ada yang memulakan pendakian melalui puncak bukit. Kami menyalin kedua dan mula memanjat pasir merah yang halus. Kemudian kita mengetahui bahawa ini adalah laluan yang sukar, tetapi ia menarik untuk mendaki bukit pasir itu secara praktikal dan mengambil gambar setiap dua langkah dan ke semua arah. Ketika kami berada di awal belakang bukit, ketinggian itu membantu kami untuk melihat yang mana cara terbaik untuk sampai ke Dead vlei (mengelilingi bukit di sebelah kanan), jadi kami memulakan cerun bukit tanpa merenungkan terlalu banyak.

Jadi kami mendarat dengan jenis ini teres putih hanya dihuni oleh beberapa orang pokok fosil purba. Tanah adalah tanah putih yang dikelompokkan ke dalam gundukan kecil, keras dan kering yang kelihatan seperti batu bulat bulat. Teres bujur besar ini dikelilingi oleh bukit-bukit pasir di tiga sisi dan penduduknya hanya mati pepohonan hitam. Sebaliknya warna-warna putih lantai, kayu hitam, kemerahan bukit-bukit dan langit-langit langit yang sengit adalah kesederhanaan ghaib. Kami berjalan di antara ruang fotogenik ini tanpa henti untuk mengambil gambar dengan betul dan kiri. Di tempat ajaib ini, anda mendapat gambar yang sangat istimewa tanpa sebarang usaha. Ia seperti bilik rehat padang pasir yang istimewa, seperti tanah perkuburan tanpa tulang: hanya pokok hitam yang mati dan log kosong. Dan senyap.

Selepas meninjau vlei dari satu hujung ke yang lain, kita mula memanjat bukit pasir melalui ujung yang lain. Bagaimanapun, ketika kami berada kira-kira empat puluh meter dan kami sudah berpeluh sedikit, kami kembali ke bawah. Kami berjalan semula melalui halaman putih pokok mati dan meninggalkan cara yang paling mudah di sana. Pada masa itu matahari sudah mulai berat berat, tetapi kami tidak berputus asa. Kami pergi ke sisi lain di mana kami telah meninggalkan SUV untuk perjalanan kira-kira 500 meter dan pergi untuk melihat halaman lain: Sossusvlei.