Eropah

Laluan di sepanjang pantai selatan Iceland dalam satu hari dari Reykjavik

Pin
Send

Tajuk artikel menjadikannya sangat jelas. Hari ketiga perjalanan ke Iceland kami memutuskan untuk membuat satu laluan sepanjang pantai selatan Iceland. Matlamatnya adalah untuk mendapatkan sedekat mungkin pengalaman yang kita benar-benar ingin lakukan: melayari pulau di sepanjang laluan bulat atau "Ring Road". Seperti biasa, hari itu kita bangun tidak lama lagi. Walaupun pada pertengahan bulan Mac, pada pukul enam pagi sudah hari dan itu membolehkan kami mempunyai banyak jam matahari untuk melakukan lawatan.

Tetapi apabila anda mempertimbangkan untuk melawat pantai selatan Iceland dari Reykjavik Soalan pertama yang menyegarkan anda adalah: sejauh mana anda pergi? Selepas bermeditasi, kami memutuskan untuk pergi dengan kereta dari Reykjavik ke ladang lava Eldhraun dan dari situ kembali ke ibu negara yang berhenti di kawasan yang paling indah dari laluan itu. Untuk perjalanan yang lain, glasier Vatnajökull, Jökulsárlón dan Fjallsárlón akan menunggu, serta air terjun Svartifoss, yang telah terlalu jauh untuk dilakukan dalam satu hari dari Reykjavik.

Kediaman akhir pekan berhampiran ladang lava Eldhraun

Dan mengapa kita pergi dari Reykjavik ke Eldhraun? Pada dasarnya pada pertengahan Mac pada pukul enam pagi ia agak sejuk dan, walaupun ketika itu terdapat sedikit orang di tempat yang menarik, kami fikir kami akan menikmati lebih banyak lawatan dengan cuaca kurang melampau.

"Ring Road" adalah jalan utama di Iceland dan berjalan di seluruh pulau. Ia hanya mempunyai satu lorong setiap arah, tetapi apa yang benar-benar mengejutkan kita adalah bahawa ia tidak mempunyai bahu. Dan itu kacau kerana lebih sukar untuk berhenti mengambil gambar di sepanjang jalan. Dan lihat bahawa terdapat banyak detik di mana kita akan berhenti. Landskap Iceland sangat subur di dalam aroma dan rasa kesepian. Ia hampir seperti berjalan di bulan. Malah, krew Apollo XI pergi ke sana untuk menyediakan misi bulan. Mata kepada data.

Terdapat sedikit trafik pada waktu itu pada waktu pagi, jadi tiga jam kemudian kami mendapati jalan memutar untuk mengakses Bidang lava Eldhraun. Kami meninggalkan jalan untuk memasuki jalan tidak berturap, tetapi masih boleh dilalui. Di sisi-sisi, ladang-ladang lava yang padat ditutupi dengan semacam lumut keras yang telah menjajah tanah untuk mewujudkan landskap indah yang aneh. Kami maju ketika kami menyaksikan ladang lava sampai kami sampai di ujung jalan.

Di sana kami meninggalkan kereta dan berjalan di tepi jalan. Kami berhenti sehingga kami hampir membayangi lumut itu. Organisme yang tumbuh di lava sangat rapuh dan memerlukan bertahun-tahun untuk berkembang. Medan lava ini dibuat semasa letusan Gunung berapi Laki-laki pada tahun 1783 dan, walaupun lebih daripada 230 tahun telah berlalu, ketebalan lumut itu hampir tidak mempunyai beberapa milimeter, jadi jangan melangkah atau mengatasinya. Menariknya, ini diajarkan kepada kami di tempat terpencil lain: semasa Navigasi Channel Beagle dalam perjalanan melalui Argentina.

Tempat letak kereta di pantai Vík

Empat puluh minit dari sana ke arah Reykjavik adalah Vik dan Myrdal, populasi bucolic yang menjadi titik permulaan Reynisdrangar dan Dyrhólaey. Bahagian pantai ini terkenal dengan pantai hitam, tiang basalt dan koloni puffin (puffin) yang mendiami tebingnya antara bulan Jun dan Ogos.

Kami memasuki Vík dengan kereta dan memandu ke hujung bandar tempat letak kereta pantai. Di sana kami meninggalkan kereta dan berjalan ke arah pantai. Jauh di laut, di sebelah Reynisfjara, berdiri sekumpulan tiang basalt yang tinggi enam puluh enam meter, yang terkenal Reynisdrangar.

Trolls berkuda Reynisdrangar

Legenda itu mengatakan bahawa beberapa troll cuba untuk mengheret tiga kapal bertapak ke arah pantai semasa ribut malam. Tugas itu membawanya lebih lama dari yang dijangkakan dan ketika sinar matahari pertama keluar, tengkorak itu terasa berat. Cerita rakyat Iceland kaya cerita tengkorak, elf dan makhluk mitologi lain, dan bahkan hari ini ada orang yang percaya kepadanya. Dan mereka yang tidak menghormati dia.

Kami kembali ke dalam kereta untuk mengambil jalan 215 dan pergi ke tempat yang terkenal Reynisfjara Black Beach. Dari pantai kami mempunyai pemandangan panorama Reynisdrangar yang lain, walaupun saya perlu memberitahu anda bahawa saya suka di pantai Vík. Bagaimanapun, lawatan ke pantai hitam Reynisfjara adalah suatu keharusan jika anda melakukan laluan sepanjang pantai selatan Iceland, kerana di sana anda dapat melihat dinding tiang basaltik yang indah yang komposisinya mengingatkan kita tentang organ gereja dan yang mengilhamkan arkitek Gereja Hallgrímskirkja Reykjavík. Di sebaliknya kita dapat melihat gerbang berbatu yang terkenal yang melintasi air Dyrhólaey, perhentian seterusnya kami.

Di hujung jalan 218 kita akan berada di puncak tebing dan dari sana anda dapat melihat lebih dekat Dyrhólaey, walaupun pemandangan panorama terbaik anda akan ada dari pantai Reynisfjara. Ini adalah titik yang tinggi di mana mereka biasanya mendiami dan sarang puffin antara pertengahan bulan Mei dan pertengahan bulan Jun, begitu pula tarikh-tarikh itu biasanya ditutup. Pemandangan dari sana sangat mengagumkan, tetapi angin bertiup banyak, sehingga ia bahkan membuat kita takut untuk keselamatan kita, jadi kami dengan cepat kembali ke kereta dan meneruskan perjalanan kami. Hentian seterusnya: Skógar.

Sebenarnya, kami akan menyukai perhentian seterusnya untuk menjadi sisa pesawat DC yang terhempas di pantai hitam Sólheimasandur pada tahun 1973. Pada musim sejuk satu-satunya cara untuk mengaksesnya adalah dengan 4 × 4 atau menyewa satu lawatan empat, kerana jalan itu agak tidak praktikal. Pilihan kedua adalah berjalan kaki dari jalan utama ke pantai selama sejam, tetapi jalannya masih sukar dan dengan fibula dalam proses pemulihan itu bukanlah suatu rencana untuk membuat kambing berlebihan. Jadi kami menuju ke bandar Skógar.

Video: ECRL.  Laluan Baharu Sepanjang 640KM (Julai 2020).